Hlavní koncertní večer nás čeká v sobotu 23. 11. v kostele Československé církve husitské Husův sbor a v blízkém Studiu Marta. Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka. Kromě Jana Jelinka se zde představí i australská skladatelka, zvuková designérka a pedagožka Jasmine Guffond společně s německým experimentálním klarinetistou Kaiem Fagaschinskim. Jejich společné vystoupení vzniká na zakázku festivalu v Berlíně, kde oba žijí a hudebně působí. Festivalový program v kostele Husova sboru bude přehlídkou současné německé experimentální scény a mohl vzniknout díky finanční podpoře Česko-německého fondu budoucnosti.
Program v komorním prostředí studia Marta otevře student hudební fakulty JAMU Filip Dobrocký se svou A/V performancí Structure, ve které pomocí generativní 3D grafiky a prostorového zvuku zkoumá mikro vztahy mezi obrazem a zvukem. Belgická zvuková experimentátorka a harmonikářka Suzan Peeters předvede své velmi nekonvenční hráčské techniky a celou škálu možností využití akordeonu jako hudebního nástroje. Vystoupení Suzan Peeters doplní projekce letošního absolventa FaVU Adama Smolka, který pracuje se zpětnovazebními obrazovými systémy, které sám pájí, nebo pomocí circuit bendingu vytváří z jinak běžných výrobků. Zcela jiný typ zážitku slibuje projekce uměleckého kolektivu SPIME.IM, která sice proběhne bez účasti autorů (SPIME.IM ve stejném termínu připravují výstavu v Tokiu), ale nabídne naprosto jedinečný AI audiovizuální zážitek. Italská umělecká skupina využívající umělou inteligenci zaútočí na smyslovou soustavu diváka freneticky se měnícími obrazy lidského konzumerismu a materialismu doplněnými o hutný zvuk někde na pomezí post-klubové hudby a IDM. Prostor foyer ozvláštní drobný interaktivní zvukový objekt Miláček od studenta HF JAMU Ondreje Kalužáka.
Už v sobotu 2. 11. proběhne v lomu Hády úvodní událost festivalu, při kterém představíme environmentální zvukovou instalaci. Tu v těchto dnech a týdnech přímo pro vybranou lokalitu vytváří osmičlenný tvůrčí kolektiv projektu Trychtýř. Instalace bude k vidění a slyšení během celého odpoledne a vyvrcholí podvečerní performancí v 16 h. Rozličné zvuky minerálů, sonifikace formotvorných geologických katastrof a pomalého plynutí času jsou jen některé prvky, které můžete na místě očekávat. (Návštěvníky tímto předem žádáme o maximální ohleduplnost k přírodě při pohybu v této chráněné lokalitě.)
Na instalaci pracují:
Michal Marenčík (SK) – rozpouštění vápenců, objekty, zvuk
Eliška Janečková (CZ) – 3D tisky, objekty, spekulativní design
Filip Dobrocký (SK) – kód, wifi mesh, zvuk
Lucie Vobr Jestřabíková (CZ) – keramika, porcelán
Kristína Zubáková (SK) – asistence
Jakub Nečas (CZ) – asistence
Mgr. Tomáš Kumpan, Ph.D. (CZ) – odborný konzultant, geologie
Jiří Y Suchánek (CZ) – vedení projektu, mechatronika, kinetické objekty, zvuk
Finální událostí festivalu bude laser/zvuková performance 7. 12. v akusticky unikátním prostoru betonového Vodojemu Žlutý kopec, kde dozvuk trvá 56 sekund. Hudbu zpracovávající rozličné stavy kapalin pro kvadrofonní ozvučení na zakázku festivalu připravuje Jiří Y Suchánek. Koncert se odehraje v instalaci Critical Level, kterou zde vytvořili s Petrem Bradáčkem a která je součástí prohlídek vodojemu. Systém čtyř laserů řízených vlastním softwarem v kombinaci s prostorovým ozvučením v industriální betonové katedrále prázdného rezervoáru nabídne neobvyklé audiovizuální vjemy.
Festival SONDA produkčně i ideově realizuje spolek SVITAVA – transmedia art lab. Festival se koná za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky a Česko-německého fondu budoucnosti. Projekt Trychtýř byl finančně podpořen Statutárním městem Brno a Ministerstvem kultury ČR. Partnery festivalu jsou JAMU, TIC BRNO a VodojeMyArt, Československá církev husitská a FaVU.
www.sondafestival.com